10 december 2012

De openingsavond van de 18e editie van Amsterdam Fashion Week op woensdag 23 januari a.s. wordt verzorgd door iNDiViDUALS en the People of the Labyrinths, mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Vodafone Nederland. Met deze opening programmeert Amsterdam Fashion Week een bijzondere avond met collecties van veelbelovende studenten én van een internationaal vermaard Nederlands modemerk. Tevens heeft AFW een drie-jarencontract getekend met de Westergasfabriek. Met ingang van januari 2013 vinden de op de modeprofessional gerichte activiteiten de komende zes edities van Amsterdam Fashion Week in en rondom de Gashouder plaats. 

Over iNDiViDUALS.

iNDiViDUALS is een initiatief van het Amsterdam Fashion Institute en de Hogeschool van Amsterdam en vormt een platform voor nieuw modetalent van het Amsterdam Fashion Institute. Twee keer per jaar voegt een nieuwe generatie modeontwerpers een hoofdstuk toe aan het iNDiViDUALS verhaal. Elk seizoen wordt een collectie geshowd, geproduceerd en verkocht in geselecteerde winkels in de Benelux. Met de Autumn/Winter Collection zal iNDiViDUALS voor het eerst de opening van Amsterdam Fashion Week mogen verzorgen. Deze collectie creëert zekerheid binnen het onzekere en laat een overleving zien door een magnetische aantrekkingskracht van hoekige en gebogen vormen. Een mix van onconventionele materialen laat de hedendaagse bescherming zien. Elk item verklaart zichzelf, bouwt een positieve spanning op en sterkt de drager. Een zweem van kunstmatigheid benadrukt de evolutie van de cruciale details in het ontwerp.

Over The People of the Labyrinths

Nadat zij in 1983 hun studie aan de academie in Arnhem hadden afgerond, richtten Hans Demoed en Geert de Rooij een bedrijf op gespecialiseerd in styling en fashion design. Hun fascinatie voor zowel antieke als moderne labyrinten (zoals microchips en vingerafdrukken) leverde veel inspiratie op voor hun werk. Labyrinten beschouwen zij als metaforen voor een samenleving die steeds meer gestructureerd wordt maar tegelijkertijd ontoegankelijk en ontwijkend blijft. Het modemerk ‘the People of the Labyrinths’ heeft een kleine maar loyale klantenkring. De exclusiviteit wordt gegarandeerd door de gecompliceerde en arbeidsintensieve productie die ondermeer handgedrukte en handgeverfde stoffen en andere materialen omvat. De ontwerpen, de prints en het kleurgebruik hebben hun eigen unieke handschrift dat garant staat voor het unieke People-DNA in de collecties.