9 juni 2016

Vanaf zaterdag 18 juni spelen er twee bijzondere voorstellingen van het Holland Festival in de Gashouder. De Westergasfabriek en het Holland Festival hebben een lange historie. De eerste voorstellingen in de Gashouder vonden al  voor de transformatie van het fabriekscomplex plaats, toen het roest bij wijze van spreken nog van het dak viel.

Er is sinds die tijd  veel verandert, maar  de lege rauwe industriële ruimtes blijven jaar na jaar het canvas voor de meest bijzondere werken. Absoluut hoogtepunt is de unieke ruimtebeleving van de Gashouder die al heel wat artiesten en decorontwerpers  tot uitersten heeft geïnspireerd; van een panoramische installatie voor 1 persoon door Hans op de Beeck tot het adembenemende paviljoen van  de Britse architecte Zaha Hadid voor solo’s van Johann Sebastian Bach.

En ook dit jaar zijn we trost op de twee unieke producties die we mogen ontvangen. Uniek omdat ze alleen in de Gashouder gebouwd kunnen worden. De Oostenrijkse componiste Olga Neuwirth creëert met Le Encantadas een eilandopstelling van de muzikanten in de Gashouder waarmee alle details in de muziek prachtig tot hun recht komen. Le Encantadas is gebaseerd op Herman Melvilles beschrijving van de Galapagoseilanden (vroeger Encantadas genoemd) en de geluiden van eilandenstad Venetië. Uitvoerders zijn het Ensemble Intercontemporain onder leiding van Matthias Pintscher en de geluidsmagiërs van IRCAM, die terugkeren in het festival na hun succes in de Gashouder vorig jaar.

Op 23, 24, en 25 juni is de Gashouder de thuisbasis van wereldster Akram Khan. De inmiddels 41-jarige danser en choreograaf is terug op het festival met de Nederlandse première van Until the Lions, een nieuw werk waarin hij zelf danst. De voorstelling vertelt het verhaal van Amba, een prinses ontvoerd op haar huwelijksdag en berooft van haar eer, die de goden oproept voor wraak. Vanaf de middenstip van de Gashouder richt de danser zich op het veranderende lichaam: van jong naar oud, van man naar vrouw. Door zijn traditionele opvoeding van zijn Bengaalse ouders waren gender en seksualiteit lang verboden onderwerpen voor Khan. Nu hij ouder wordt, wil hij deze kwesties aan de orde stellen.